perjantai 14. elokuuta 2015

The rattaat

Maaliskuussa pohdiskelin, että minkälaiset rattaat hommaisin tulevalle vauvalle. Silloin tilanne oli se, että meillä oli käytössä kahdet rattaat ja lisäksi varastossa odottivat vielä tuplat. Halusin kuitenkin löytää rattaat, jotka ajaisivat asiansa meidän normaalikäytössä sekä matkarattaina. Näin rattaita olisi kahdet ja ne mahtuisivat säilytykseen tekniseen tilaan. Emme päätyneet mihinkään tuon maaliskuisen postauksen malliin, vaikkakin merkki pysyi samana kuin yksi vaihtoehdoista. Uudet rattaamme ovat Bumbleride Indie kolmoset, eli kolmipyöräiset. Olin aiemmin kieltäytynyt edes miettimästä kolmipyöräisiä, koska mielsin ne hankaliksi kaupunkirattaiksi, jolla ei ole mitään asiaa sorateille. Olin kuitenkin auttamattoman väärässä! Onneksi ystäväni osti nuo samat rattaat lapselleen, joten kuulin niistä etukäteen palautetta ja pääsin myös kokeilemaan.


Netistä en hirveästi löytänyt noista esimerkiksi blogikirjoituksia, liekö Suomessa vielä hieman tuntemattomampi ratasmerkki? Facebookin Lastenvaunuhullut-ryhmässä noita kuitenkin kehuttiin maasta taivaaseen. Tässäpä hieman speksejä rattaista:

Bumbleride Indie 3 
Kokonaisleveys 62cm
Pituus 92cm, korkeus 88cm
Mitat kasatttuna: korkeus 38cm, pituus 82cm
Kokonaispaino pyörillä 9,1 kg
Lapsen paino max 20kg
Tavarakorin kantavuus max 5kg


Rattaat saimme tuossa kesä-heinäkuun vaihteeessa, joten toista kuukautta ollaan niitä päästy testailemaan jo. Nyt on siis hyvä tulla kertomaan teillekin käyttökokemuksista. Tällä hetkellä ollaan käytetty rattaita pääsääntöisesti kopan kanssa, koska Aava ei ole vielä matkustanut rattaissa kuin kerran mummulareissulla ja silloinkin unohdimme kuomun kotiin :) Koppa kiinnittyy todella helposti runkoon ja on helppo siksi ottaa mukaan matkoillekin. Koppa on sen kokoinen, että se menee meillä nyt kesän ja syksyn, mutta talvella varmaan vaihdan sen suosiolla kunnon toppapussiin. Jos vauva olisi syntynyt syksyllä, ei koppaa välttämättä olisi tarvinnut ollenkaan, sillä olisin vain laittanut ratasosaan pehmeän kantokassin. Virallisesti ratasosassa matkustajan naama on menosuuntaan, mutta tuon ratasosan kuomu saa asennettua myös ns. väärinpäin, jolloin makuuasennossa matkustavan vauvan saa kasvot työntäjää päin ja niin mekin aiomme tämän ensimmäisen talven kuomua pitää.


Kaikin puolin rattaat ovat olleet erittäin hyvät ja miehelle tuossa puhuinkin, että en oikein keksi näistä mitään negatiivista. Ehdottomasti parhaat rattaamme tähän mennessä ja meillähän on ollut yhteensä neljät rattaat ennen näitä jos tuplia ei lasketa. Rattaat menevät pieneen tilaan juuri niin kuin toivoinkin ja kasausmekanismi on näppärä. Liikkuminen näiden kanssa on kevyttä, vaikka kyydissä istuisi lähes viisitoistakiloinen Aava. Plussaa myös kahdenkymmenen kilon painorajasta, kun useissa rattaissa se on vain viisitoista.


Kulkevat myös soratiellä oikein hyvin. Kirjoittelen myöhemmin kokemuksia siitä, miten näillä pääsee liikkumaan epätasaisemmassa maastossa.

Rattaat rullaavat kevyesti isojen renkaiden ansiosta.

Koppa kliksautetaan runkoon kiinni kiinnikkeillä, ratasosa jää kopan alle. Ei tarvitse siis vaihtaa erillistä ratasosaa.

Ohjaus toimii vaikka yhdellä kädellä, mutta vakautta halutessaan eturattaan saa lukittua. Ohjausaisan ollessa suorana se on juuri passelilla korkeudella mulle, mutta sitä saa säädettyä joko korkeammalle tai matalammalle. Uskon, että näillä rattailla voisi myös hyvin juosta ja kaveri oli juossutkin. Nämä toimittavat meillä nyt kaksien rattaiden virkaa eikä erillisiä matkarattaita tarvita enää ollenkaan.
Alla olevassa kuvassa 185cm pitkä mieheni, jolle myös riittää rattaiden työntökorkeus.


Rattaiden kasaaminen on helppoa: Ensin vedetään rungon sivussa olevia "kahvoja" ylöspäin.


 Kahvojen noustessa rattaat saa linkkuun.


Lopuksi vedetään vielä selkänojan takana olevasta remmistä ja rattaat ovat paketissa!



Yksi tärkeä kriteeri meille oli se, että rattaat saa pituussuunnassa auton takakonttiin, jolloin viereen jää tilaa myös matkatavaroille. Tällä hetkellä koppa tosin vie tilaa, mutta sekin mahtuu tuohon rattaiden eteen. Auto on Mazda 6 farmari.


 Plussat:
- erittäin kevyet työntää ja nostaa auton kyytiin
helppo kasaus
- isot ilmakumipyörät edessä ja takana
- kulkevat hyvin niin asvaltilla kuin soralla
- rattaissa on tasku, johon saa esimerkiksi kännykän ja avaimet
- tilava tavarakori
- säädettävä aisankorkeus
- portaaton istuimen säätö
- täysin makuuasentoon menevä selkänoja
- tilava istuin 
- hinta vrt. esimerkiksi Emmaljunga

Miinukset:
- istuinnojan säätämiseen tarvitaan melkein kaksi kättä
 - Bumbleriden oma jalkapeite on enemmän lämpöpussi ja itse haluaisin mahdollisen toppapussin lisäksi sellaisen normaalin jalkapeitteen
- joskus jopa liian kevyet ja sulavaliikkeiset ja meinaavat lähteä menemään itsekseen väärään suuntaan :)

Kuvassa Aava 90cm. Hyvin mahtuu!
Tyytyväinen rattaiden omistaja menossa päiväunille!
Viime viikonloppuna olimme reissussa, eikä otettu tupia mukaan ollenkaan. Ajateltiin, että Viia kulkee tarvittaessa repussa. Mutta kävihän se näinkin! Aava väsähti kesken retken, joten sai välillä huilia rattaiden jalkatuen päällä :)


Mikäli rattaat herättivät kiinnostuksen, niin kannattaa käydä tykkäämässä maahantuoja Kiddexin facebook-sivusta, sillä sivuille on tulossa lokakuun lopussa yhdet Indie neloset arvontaan ;) Arvottavat rattaat ovat malliltaan All black edition eli täysin mustat! Näitä on tulossa myös myyntiin pieni sadan kappaleen erä skandinaaviaan.

Onko teillä kenelläkään Bumblerideja? Mitäs olette tykänneet?

*Yhteistyössä Kiddex

5 kommenttia:

  1. Hyvältä vaikuttaa. Meillä on erillisten matkarattaiden hankinta edessä, mutta nää taitaa olla meille vähän turhan kalliit kun en haluaisi luopua Teutonien rattaista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On varmaan, jos meinaa kuitenkin pitää toiset rinnalla :) Meillä nää on nyt ainoina rattaina, jos ei tuplia lasketa!

      Poista
  2. Kolmipyöräiset on meilläkin todettu epäilyksistä huolimatta ihan huippuhyviksi! Phil&tedsit on meillä tuplina ja olleet kivat monikäyttöisyytensä takia, kun toimii kantokopan, kaukalon ja jatkossa kahden istuimen kera :) pitkillä koiralenkeillä pitää Otsokin välillä rattaisiin istuttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tosi iso yllätys oli itsellekin! Tuplia en halunnut peräkkäisinä, kun meillä on niin vähän niille käyttöä muualla kuin lenkillä. Noi PT:t ois kyllä huiput jos asuis kaupungissa ja pitäs mahtua julkisiin esim kyytiin.

      Poista
  3. Meiltä löytyy samanlaiset ja tykkään todella. On ollut kohta vuoden käytössä. Olen myös lenkkeillyt näiden kanssa ja myös siihen hommaan sopii mainiosti!

    VastaaPoista