lauantai 10. toukokuuta 2014

Arkihaaste 3/5: Reissussa

Arkihaaste sattui osumaan semmoiselle ajanjaksolle, että arki on ollut pitkälti normaalista poikkeavaa. Tosin on kai se erilainenkin arki arkea? Maanantaina lähdettiin nimittäin lasten kanssa vierailulle lasten serkkujen luo kolmeksi yöksi. Lomastahan tuo omalta osalta melkein käy, kun kerrankin on Veetille koko ajaksi leikkikaveri ja itse pääsee siinä suhteessa huomattavasti normaalia helpommalla. Aavakin viihtyi vaihtelevasti ilman jatkuvaa sylissä töröttämistä.

Reissun päällä vietettiin kuitenkin suhteellisen normaalia arkea, sillä ulkoiltiin ja puistoiltiin ihan kuin kotonakin. Huippu puisto mielestäni (ja ehkä myös Veetinkin mielestä) oli tuo Mäkimatin-puisto, jossa oli jos jonkinlaista härveliä ja ilmaisia polkuautojakin! Ylivieskassa niiden lainaaminen liikennepuistossa maksaa. Voisin kuvitella, että tuommoisessa puistossa vierähtäisi kesäaikaan tunti jos toinenkin. Hieman kateellisena olen tuommoisesta kun vertaa tähän meidän vaatimattomaan lähipuistoon.

Aavakin pääsi katsastamaan puiston meininkiä, kun heräsi kesken puistoilun rattaissa.

Puistoilun jälkeen lapset pääsivät vierellä olevan harjun päälle syömään eväitä ja juomaan pillimehuja. Itse karkasin sillä aikaa vierailemaan myöskin vieressä sijaitsevaan Harjun paperin ja saattoi sieltä tarttua mukaan muutama pieni ostoskin!

Tiistaina lasten serkuilla oli kerhopäivä, joten me käytiin sillä aikaa kirpputorilla kiertelemässä, mutta löydettiin vain yksi muumipeli. Ehkä syynä siihen olivat lapset, jotka vuorotellen kiukuttelivat ja hieman vaikeuttivat keskittymistä.

Keskiviikkona käytiin vierailemassa Luontomuseossa sekä sen yhteydessä olleessa näköalatornissa. Tavattiin tämmöinen pieni hirvikin museossa. Järkyttävä, kuinka iso se todellisuudessa on! Kuvassa hirvi näyttää vielä mun mielestä pienemmältä, mitä se luonnossa oli. En todellakaan haluaisi tuommoista konepellille kesken ajomatkan!

Näköalatornista oli hienot maisemat ympäri Jyväskylää.

Viimeisenä iltana tuli valvottua hieman normaalia myöhempään ja eiköhän Aava heti seuraavana aamuna päätänyt herätä kuudelta. Hieman hirvitti jo etukäteen ajomatka kotiin. Onneksi pysähdyttiin Haapajärvelle ystävien luo pienelle ruoka-ja leikkibreikille. Pakko sanoa, että viimeinen tunti ajamista kotiin oli melko painajaista, kun väsy alkoi painaa luomia ihan tosissaan! Perille päästiin kuitenkin turvallisesti.

Oman haasteensa automatkoille toi myös Aava, joka huutaa suoraa kurkkua autossa kaikki ne hetket, kun ei nuku. Mennessä heräsi sataa kilometriä ennen Jyväskylää ja siinä vaiheessa siirsin kaukalon etupenkille ja ojentelin leluja ja maitopulloa, että olisin saanut Aavan viihtymään. Hirvaskankaalta asti mentiin sitten huutokonsertin säestämänä. Eipä se auta pysähtyäkkään, koska uni ei kuitenkaan heti autossa tule uudelleen ja perille on päästävä. Kotimatkalla herääminen tapahtui Viitasaarelta ja huutoa kesti sitten taas melkein Haapajärvelle enemmän tai vähemmän ja vähän ennen Haapajärveä Aava nukahti vielä hetkeksi.

Nyt meinaa sitten joku ikävä flunssa puskea päälle ja pidän peukut ristissä, että makuaisti ei lähde, sillä huomenna olemme menossa Pikkuveli-ravintolaan äitienpäiväruokaa nauttimaan!