sunnuntai 15. maaliskuuta 2015

Rataspohdintoja

 Meillä on tällä hetkellä käytössä kahdet rattaat: Emmaljungan Ceroxit sekä autossa "matkiksina" Teutonian Timmyt. Timmyt ovat sen verran vanhat, että alkavat olla rattaista melko lenut ja ne jää meillä todennäköisesti mummulakäyttöön. Tuplat on hankittu jo tulevalle vauvalle ja Aavalle ja ihannetilanne olisi, että niiden lisäksi pärjättäisiin yksillä rattailla, jotka saa myös näppärästi autoon tarvittaessa. Tähän tarkoitukseen Emmaljungat ovat ihan liian isot.

Olin jo melkein satavarma siitä, että meidän seuraavat rattaat ovat Brion Smilet, joita käytiin viime viikolla liikkeessä testaamassakin. Ne olivatkin juuri niin hyvät kuin olin ajatellutkin, mutta mutta. Istuinosa on tosi pieni! Aava ei mahtuisi enää nukkumaan noissa ja ahtaan näköinen on muidenkin julkaisemissa kuvissa.   Nyt pitäisi löytää samoilla ominaisuuksilla olevat jotkut toiset rattaat, jotka eivät saisi maksaa kuitenkaan tonnia.

Kriteerejä ovat:

- kääntyvät eturenkaat, jotka saa lukittua ja jotka eivät ole kuitenkaan liian pienet
- kasatessa menevät kohtuullisen pieneen tilaan
- plussaa jos vauvan saa ilman erillistä koppaa työntäjään päin
- säädettävä työntöaisa
- hyvä tavarakori

Brioissa tuo tavarakori oli niin unelma! Iso ja helposti pääsi käsiin tavaroihin. Istuimen saa myös kätevästi käännettyä kumpaankin suuntaan. Tässä vähän speksejä Smileistä:

Mitat kasattuna: 95x57x28 cm
Paino 13kg
Suositusikä/paino: 6kk-15kg
Työntöaisan korkeus 90-110 cm



Toiseksi vaihtoehdoksi nousi Bumbleride Indie Twin 4. Vastaava kuin Brio ja vauvan saa laitettua työntäjään päin, kun kuomun ilmeisesti voi kääntää toisinpäin. Lapsen jo istuessa on mahdollisuus vain siihen, että lapsi istuu menosuuntaan. Näissä plussaa istuimen tilavuudesta ja pituus on jopa 95cm eli Aavankin kärsisi kasvaa vielä 10cm ja mitta riittäisi silti nukkumiseen.

Kokonaisleveys 63cm
Pituus 99cm, korkeus 109cm
Mitat kasattuna: korkeus 38cm, pituus 74cm
Kokonaispaino pyörillä 10 kg
Lapsen paino max 25kg

Kolmantena olisi Baby jogger city versat, joissa tuo istuinosa ei kuitenkaan mene ihan makuuasentoon. Jää 150 asteen kulmaan, joten voiko laittaa siihen vauvan kovapohjaisessa, mutta muuten pehmeässä kantopussissa?

 mitat: 100 x 61 x 96.5 cm
- rattaat kokoontaitettuna: 86 x 61 x 36.5 cm 
- rattaat kokoontaitettuna ilman pyöriä: 65 x 49 x 16,5 cm 
- paino: 12 kg
- suosituskuorma (matkustajan, säilytyksen ja lisävarusteiden kokonaispaino): 22,5 kg
- tavarakorin kantavuus: 9 kg
- vaununkopan mitat: 77 x 32 x 16 cm


Todennäköisesti nämä tulevat olemaan meidän viimeiset rattaat ja haluaisin löytää ne täydelliset meidän tarpeisiin. Vielä ei ole onnistanut :) Nyt haluaisinkin kuulla kokemuksia teiltä kokeneimmilta kaikista näistä rattaista! Mitkä sinä ottaisit ja miksi? Pitää siis saada kyytiin pehmeän kantokassin kanssa niin vauva kuin tarvittaessa vielä Aavakin. Tai olisiko jollain toisella merkillä vielä rattaat, jotka täyttäisivät kriteerit? 

Mikäli jollain on nuo bumbleridet myynnissä, niin voisin myös olla kiinnostunut ;)

26 kommenttia:

  1. Meillä on samanlainen ratasmaku! :D Juuri samoja rattaita olen mielessäni vertaillut!

    Noita Brioja olen käynyt kaupassa hipelöimässä ja tahtoisin kokeilla noita Bumblerideja. Briot tuntuivat jotenkin heppoisilta ja toivon, että Bumbleridet olisivat vakaammat.

    Varmaan yksi pohdittava asia on jousitus. Millaisia teitä rattaita työntelet? Meillä oli BJ City Selectit ja ne olivat tosi "kovat" työntää. Aika lailla ryttyyttivät lumessa ja soralla ja mun makuun jopa asfaltilla. Tykkäsin kovasti istuimesta ja kuomukin oli tosi hyvä, mutta menivät vaihtoon jousituksen puutteen vuoksi. Noita Versoja olen siis myös katsellut, mutta ainakin noita kuvia katsellessa Versojen renkaat häviävät mennen tullen noille kahdelle edelliselle!

    Kopasta minulla ei ole noissa kokemusta. Mutta kiinnostaisi kovasti tietää, olisiko ilmakumirenkailla olevia "kevyitä" rattaita, joissa istujan saa myös kasvot työntäjään päin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan pääsääntöisesti asfaltilla, mutta pitäisi pystyä hiekkateitäkin menemään. Mä oon myös testannut jotain noita BJ:n kuppipenkkisiä matkiksia ja ne kyllä kans täryytti tosi kovasti. En sit tiedä että onko Versat paremmat, mutta vissiin Versoissa ei ookaan ilmakumit?

      Voi olla että on mahdottomuus löytää rattaita, jossa yhdistyisi kaikki nuo ja istujan saisi kasvot työntäjään päin. Meidän pitäs ilmiselvästi alkaa tekeen rattaita kun ei ne suunnittelijat näemmä osaa! Varmaan miehiä ;)

      Poista
    2. No niin pitäis! Meile tulis joggerit heti, jos niissä olis paremmat maasto-ominaisuudet!

      Poista
    3. Niin juu, ei ole Versoissa ilmakumeja.

      Poista
  2. Vastaukset
    1. EIkös noissa ole kuppipenkki? Ei siis saa koko selkänojan+jakanojan pituudelta makuuasentoon?

      Poista
    2. Meillä on käytössä kahdella lapsella (1v5kk ja 3v) matkarattaina Britaxin B-agilet ja tupliksi sekä Britaxinb-dualit että pyöräkärry joka muuntuu tarvittaessa tuplarattaiksi. Britaxeissa saa selkänojan ihan makuuasentoon ja noissa matkarattaissa on niin tilava se tila että meillä ainaki tuo yksivuotias soppii nukkuun ihan jalat suorina :) b-dualeissa on kääntyvä jalkanoja istuinosassa että senkin saa niin makuuasentoon että ei tartte jalat koukussa nukkua. Jos tarvii näppäriä ns. kauppa/kaupunki/matkarattaita niin mä kyllä annan ääneni b-agileille... Meillä nuorin istuu ja tarvittaessa isompi tullee seisomalaudan kyytiin mutta aika paljon jo jaksaa kävellä vieressä. Myös b-dualit on todella näppärät ku ihan vauvan voi nostaa kaukalossa kyytiin (mikäli yhteensopiva) ja yksi matkaa sisarrusistuimessa alla... Molemmat siis todella käteviä... :)

      Poista
  3. Meillä on kokemusta vaan tuplabumblerideista, ja brion vanhemmat go:t löytyy myös. Mutta tällä bumble-kokemuksella en voi kun suositella niitä! Varmasti jos yksösvaunut hankkisin, olisi juuri nuo indie 4:set tai sitten ne kolmirenkaiset! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuskin ne ykköset ainakaan huonommaksi jää! Kiitos suosituksesta, voi kun pääsis testaamaan johonkin ennen vauvan syntymää :)

      Poista
  4. Mielestäni smileissä on ruma kuomu.. Jos nuista valitsisin niin ottaisin ehdottomasti bumbleridet☺️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis millä lailla ruma? Musta nuo kaikki näyttää melko samoilta :D

      Poista
    2. Tokihan se riippuu asennosta miten sitä pitää mut jotenki menee hirmu eteen,näkeekö tuon alta enää mitään...

      Poista
    3. Brion kuomu on todella hyvä, jos lapsi nukkuu unia pihalla säällä kuin säällä. :)

      Poista
    4. Suojaisa kuomu on kyllä plussaa, mutta ei auta, jos sinne ei mahdu isompi lapsi toppakamppeissa :/

      Poista
  5. Bumbleridet näyttää tosi kivoilta! Ja tulin kans vinkkaa noista Brion Go-rattaista. Ostettiin nyt yhdistelminä ne, mutta niitähän myydään myös ihan rattaina ja on mahdollista ostaa talvipyörät erikseen niin ovat myös tosi monikäyttöiset. Mutta sinänsä hölmöä suositella kun metriäkään en oo omillani kärrytellyt. Tai kurvasin mä kaupan pihassa lenkin kun kävin testaamassa ennen netistä tilaamista. :D Mut siis kriteereitä vastaavat kyllä, ja tuossa on kyllä omakin lista rattaita ajatellen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mut niissä ei saa makuuasentoon täysin sitä ratasosaa ja se on melkeen ehdoton vaatimus kun en haluais erikseen sitä koppaa enkä myöskään maksaa erillisistä pyöristä kalliiden rattaiden lisäksi! :) Ei sais olla kuppipenkki mielellään ja noissa vissiin on?

      Poista
  6. Meillä on ollut Bumbleridet tuplana käytössä nyt pian kaksi vuotta ja ollaan kyllä tykätty. Kuomut on tosi suojaisat ja rattaat eivät tunnu yhtään ahtaalle toppavaatteissa istuvalle kolmevuotiaalle vaan tilaa on tosi runsaasti edelleen. Itse en koskaan kokeillut tuota kuomun kääntämistä, meillä oli kova vaunukoppa joka tosin jäi käyttämättä kun ei vauva kesäkuumalla vaunuissa viihtynyt. Veljeni perheellä on yhden istuttavat ja ne on todella ketterät ja kevyet, kuten yllätyksenä itselleni myös isot tuplatkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! mä näin jo kuvan tuosta kuomun kääntämisestä ja ainakin positiivista, että semmoinen mahdollisuus on jos tuntuu, että se on helpompi. Enkä tosiaan ehkä viitti koppaa hommata kun se on tasan kesän käytössä ja pehmeä koppa meiltä löytyy valmiiksi.

      Poista
  7. Meillä BJ City Selectit ollut kohta vuoden käytössä. Vauvalla kova koppa oli kesällä tarpeellinen niin sisällä kuin ulkonakin. Pienistä ovista pääsee helposti kulkemaan. Asfaltilla tykkään mennä mutta soralla jousituksen takia vähän hyppyttää. Menee tosi pieneen tilaan autossa ja renkaat poistamalla saa lisätilaa. Toppavaatteissa reilu 2v.llä alkoi olla ahdasta, mutta nyt taas mahtuu. :) Olen tykännyt todella paljon. Meille saat tulla testaamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääpä tutkia tuotakin vaihtoehtoa. oon kyllä testannu kavereiden joggereita, en tosin mallia muista ja musta ne rymmyytti tosi paljon hiekkatiellä :/

      Poista
  8. Meille ostettiin Phil&Tedsit, jotka toivottavasti pelittää niin arkikäytössä kuin matkiksina, koska menee autossa pieneen tilaan. Saa nähdä kuinka käytännössä toimii, kun esikoinen ei kauhean innostunut ole korkealla olevasta sisaristuimesta, kun vauva on kantokopassa varsinaisessa istuimessa. Sitten helpottanee, kunhan vauva on isompi ja hänet saa sisaristuimeen alapuolelle :) Hankalia päätöksiä, mutta pakko ne tuplat on olla, kun kaksvee ei jaksa kunnon lenkkejä kävellä kuitenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noissa ei oikein meille ole budjettiin sopivia ja yksi eturengas on poissuljettu vaihtoehto. Meille tupliksi tulee ihan Carenat, kun ei meillä varmaan kovin paljon muuta kuin lenkkikäyttöä niille tule. Kaupoissa voi ottaa vauvan reppuun tai liinaan jos toisen pitää päästä rattaisiin. Epäilen, että Aava viihtyisi noissa kun ei meinaa viihtyä tavallisissakaan rattaissa. Saati jos joutuisi istuun siellä alhaalla, että ei näe mitään :D

      Poista
  9. Mitäs sanot Phil & Tedseistä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei oikein löydy sopivaa mallia sopivassa hintaluokassa :/

      Poista
  10. Jos nuo Baby jogger city versojen renkaat on samat kuin saman merkin city mini 4:ssa, niin en kyllä niitä suosittele muualle kuin kaupunkiin/kauppakeskuksiin. Asfaltilla menee mukavasti, mutta hiekalla täryyttää kamalasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä jätin ne pois laskuista nyt juurikin sen takia, että jos ovat samanlaiset täryyttäjät kuin noissa muissa BJ:n rattaissa. Nuohan ei ole ilmakumit niin josko sen vuoksi täryyttävät?

      Poista