lauantai 14. maaliskuuta 2015

Kun asiakasta aliarvioidaan

Tilaan jonkin verran tavaraa verkkokaupoista. Lähinnä ehkä kankaita, mutta myös satunnaisesti ulkovaatteita, lastenvaatteita, sisustusjuttuja ja noh, kaikenlaista, mille sattuu olemaan tarvetta ja mikä sattuu edullisesti ja helposti netistä löytymään. Yleensä saan mitä tilaan eikä palvelussa ole pahemmin ollut moitittavaa. Harvemmin tulee myöskään julkisesti mitään firmaa moitittua, vaikka aihetta joskus saattaisi ollakin. Nyt on kuitenkin pakko aukaista sanainen arkku ja kysyä, että mitä mieltä te kuluttajana olette tällaisesta.

Tilasin farkkucollegea eli farkun näköistä collegea Noshilta. Tuotteen kuvaus kuuluu näin "Tuotteen denim-look on saatu aikaan vaalealla taustalangalla, joka pilkahtaa siellä täällä näkyviin kankaan pintapuolelle ja luo tuotteelle ihanan elävän pinnan. Neuloksen pinnan struktuuriin kuuluvat satunnaiset pituussuuntaiset vaaleat viirut, kuten aidossa denim-materiaalissa."

No, olen tilannut ennenkin eri merkkistä farkkujerseytä ja tiedän, miltä se pinta kankaassa näyttää. Tilasin kankaan kimpassa viime kuun loppupuolella, mutta sattumoisin pesin sen vasta viime viikolla ja huomasin silloin vasta kankaassa tämmöisen valkoisen pitkän viirun, joka yltää koko kankaan alalaidasta ylälaitaan. Laitoin ompeluryhmäämme kuvan, että onko tämmöistä ollut muilla ja sieltä sainkin infoa, että useammalle on sattunut toisessa ompeluryhmässä vastaava kangas ja he ovat jo ottaneet Noshiin yhteyttä. Laitoin kuitenkin itsekin kuvan heille ja kysyin, että onko kangas heidän mielestään virheellinen. Jos tämä kuuluu kankaaseen, mielestäni tuotekuvassa pitäisi olla kuva tämmöisestä valkoisesta viirusta.

Alla siis ensin Noshin tuotekuva kankaasta ja alla oma kankaani, joskin pahoittelen rutussa olevaa kangasta ja vähän huonoa kännykkäkuvaa.


Laitoin palautteen sunnuntaina ja torstaina olisi kulunut 14 päivää tilauksen saapumisesta. Tuo valkoinen "satunnainen" viiru on kuulemma kankaan ominaisuus ja tuolla saadaan kangas näyttämään aidolta farkulta. Mielestäni tämä on kaukana satunnaisesta ja siitä, että valkoinen lanka näkyy "paikoitellen" oikealla puolella luoden farkun näköisen efektin. Monenko normaaleissa farkusissa on tämmöinen? Suurin osa vastauksesta käsitteli sitä, että kangas olisi pitänyt tarkistaa 14 päivän sisällä vastaanotosta, että reklamaatio olisi voitu hoitaa molempia osapuolia tyydyttävästi. Toisessa postissa asian tiimoilta keskityttiin taas siihen kahteen viikkon, jonka aikana tuotteen olisi kuulemma saanut palauttaa, vaikka nettisivuilla isoilla kirjaimilla kirjoitettuna lukee, että määrämittaan leikatuilla kankailla ei ole palautusoikeutta. Tuntui lähinnä siltä, että minua yritettiin vain syyllistää siitä, että tein reklamaation pari päivää liian myöhään. Kysyin myös tuosta palauttamisesta, että saako vai eikö palauttaa kun spostin tieto oli ristiriidassa nettisivun tiedon kanssa, mutta postiini ei enää vastattu.


Kysyin vielä Noshilta, että hyväksyvätkö he tämmöiset kankaat oman mallistonsa vaatteisiin ja heiltä vastattiin, että samoista kankaista tehdään myös heidän vaatteensa, mitä myynnissä on. Eli tämä kirjoitus ei koske vain meitä ompelijoita, vaan teitä kaikkia, jotka ostatte tai suunnittelette Noshin farkkukankaasta tehtyjen vaatteiden ostamista. Sanoisin, että ei kannata jos ei halua vaikkapa housuja, joiden toisessa lahkeessa kulkee esimerkiksi etureidessä tämmöinen koko lahkeen mittainen valkoinen viiru. Mielestäni tämä yrityksen asiakaspalvelu on tässä tapauksessa asiakkaan aliarvioimista, kun väitetään tämmöistä selvää virhettä kankaassa ominaisuudeksi ja sillä pestään kädet siitä, että asiakas saisi uuden palan kangasta tai rahat takaisin. Itse sain "hyvitykseksi" lahjakortin heidän verkkokauppaansa, joka ei vastaa kankaan arvoa ja vaatii minua palaamaan heidän asiakkaaksi ostaen jotain toista kangasta ja maksaen siitä postikulut.

Tympäisee todella pahasti, sillä kangas olisi muuten todella kivaa ja olin jo suunnitellut ompelevani siitä myös itselleni farkkutyyliset leggarit. Mutta pitäkööt kankaansa, jos asiakaspalvelu on tuota luokkaa. Eiköhän löydy muista kaupoista farkkujerseytä ilman tuommoista kivaa "ominaisuutta". Noshin kaikki muut kankaat ovat olleet ihania ja laadukkaita ja harmittaa tämän asian käsittely siksi tosi paljon. Nyt ei tee mieli tilata koko puljusta enää yhtään mitään!

Kyselin tätä jo blogin fb-sivuilla, että ostaisitteko te kuluttajana kangasta tai vaatteen, jossa on tuommoinen valkoinen raita koko kankaan/vaatteen pituudelta?


7 kommenttia:

  1. Itse en kankaista mitään tiedä, mutta jos kohdalleni osuisi vaate, jossa olisi tuollainen raita, pitäisin sitä ilmiselvänä reklamaation paikkana ja käsittääkseni tuotevirheet oikeuttavat reklamaatioon, vaikka ne ilmenisivätkin vasta myöhemmin. Lahjakortti tai alennus ovat ihan ok hyvitysmuoto, mutta jos asiakas haluaa vian takia purkaa kaupan, niin on perin kummallista, jos se ei onnistu.

    Kiitos tästä, sillä olin ajatellut tilata tytölle kesäksi Noshin shortsit ko. kankaasta... mutta jääpi tilaamatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin reklanaatiotuote pitää saada palauttaa yli kahden viikon jälkeen mutta tässä ei ollutkaan heidän mielestä kyse reklamaatiosta kerta tuote ei ollut viallinen kun raita on ominaisuus...

      Poista
    2. Todellakin reklanaatiotuote pitää saada palauttaa yli kahden viikon jälkeen mutta tässä ei ollutkaan heidän mielestä kyse reklamaatiosta kerta tuote ei ollut viallinen kun raita on ominaisuus...

      Poista
  2. Lueskelin tätä jo tuolla Fb:n puolella ja ihmettele Noshin asiakaspalvelun laatua, tai eipä tuo mielestäni ole mitään asiakaspalvelua. Vastaavia tapauksia olen kuullut heidän aspasta ennenkin, ei kannattaisi polttaa välejä asiakkaisiin! Itsellänikin tämä laittaa miettimään haluanko tilata kyseistä kaupasta enään mitään, koska asiakaspalvelun taso on tällainen. Harmi vain kun osa kankaista on ollut niin laadukkaita. Toivottavasti palaavat nyt sinulle asiaan ja hyvittävät tästä jotain kunnolla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoppa muuta! Kyllä tämmöinen laskee firman pisteitä melkoisesti!

      Poista
  3. Riinun blogissa oli muuten juuri vähän aikaa sitten ihmetelty samaa asiaa, jos haluat käydä katsomassa. http://www.riinu.net/2015/03/hirvityshousut.html
    Ei ole munkaan mielestä kuvausta vastaava ominaisuus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti vinkistä, kävinkin jo lukemassa ja sama ongelmahan se tuolla oli!

      Poista