lauantai 1. huhtikuuta 2017

Meidän tila-auto ja turvaistuimet esittelyssä

Kun perheessä on kolme lasta, ei se vanha, aiemmin tilavalta tuntunut farmariauto enää tunnukkaan läheskään niin tilavalta. Kolme turvaistuinta takapenkillä ei monessakaan automallissa ole se ihanteellisin vaihtoehto. Meidän entinen auto oli Mazda 6 farmari, joka oli mielestäni muutoin oikeinkin tilava, mutta takapenkille ei mahtunut kunnolla kolmea istuinta vierekkäin. Viian ollessa kaukalossa, mahduttiin vielä jotenkin kaikki järkevästi autoon. Silloinkin se ahtautuminen autoon vaati kuitenkin omat kikkansa.

Fordin takakontti kaikkien kolmen penkkirivin ollessa käytössä
Viian kaukalon piti olla reunassa, että sain sen nostettua autoon ja näin keskimmäisenä istuva Veeti ei saanut vöitä kiinni itse, koska Aavan penkki tuli liian lähelle. Käytännössä jouduttiin tekemään niin, että minä laitoin ensin Viian kaukalon telakkaan, kiersin toiselle puolelle autoa, jossa Veeti istui jo keskipaikalla. Vetäisin Aavan penkin puoliksi ulos, että Veeti sai vyöt kiinni ja työnsin penkin takaisin ja laitoin Aavan kiinni. Tämä rituaali toistettiin myös autosta poistuessa. Voitte arvata, että ei tehnyt mieli tehdä lasten kanssa mitään pikavisiittiä vaikkapa kauppaan, kun autoon meneminen ja sieltä poistuminen vaati tällaisen jumpan.

Minun aloittaessa työt oli selvää, että kyydissä kulkisi välillä itseni lisäksi myös työkavereita kimppakyydillä. Tämä viimeistään ratkaisi sen, että alettiin etsiä isompaa autoa. Jos kimppakyytiläisiä olisi enemmän kuin yksi, joutuisin aina aamulla repimään yhden penkin pois takaa ja iltapäivällä laittamaan sen takaisin. Tämä johti pitkään tutkailuun ja vertailuun eri automerkkien välillä. Itselle alusta asti yksi vahvimmista ehdokkaista oli juurikin Ford S-Max, koska siinä oli yksi suurimmista takatiloista silloin, kun kaikki penkkirivit ovat käytössä. Meidän kriteerit tila-autolle olivat seuraavat:

- kolme täysileveää penkkiä keskirivillä
- hyvä peräkonttitila kaikkien penkkirivien ollessa käytössä
- isofix-kiinnitysmahdollisuus penkeissä
- ilmastointi!
- bensakone
- katseenkestävä ulkonäkö, ei siis bussia :D
- sellaiset kolmannen rivin penkit, missä voi aikuinenkin istua
- takimmaisten penkkien tulee upota lattiaan penkkien ollessa pois käytössä, ei siis irtopenkkejä



Viimeiselle mietintäkierrokselle päätyivät S-Max ja Citroen C4 Grand Picasso, josta Ford voitti parempien takapenkkien vuoksi ja sen, että en uskaltanut luottaa siihen, että taloudessa on kaksi Citikkaa! :) Jos budjetti olisi ollut suurempi, olisi kuvioihin astunut myös VW Sharan sekä Ford Galaxy ja Seatin Alhambra. Nämä kaikki olivat kuitenkin meille liian kalliita ja Seatia ei tahtonut löytyä kuin dieselinä. Plussaa olisi olleet liukuvat ovet, joita Fordissa valitettavasti ei ole. Pienen koon vuoksi pois laskuista karsiutui ainakin Opel Zafira sekä Mazda 5, joissa kummassakaan ei ole täysileveää keskipenkkiä ja ainakin Zafiran takatila on niin pieni, että sinne mahtuu juuri ja juuri varmaan ostoskassit.

Viime syksystä asti ollaan nyt ajeltu S-Maxilla enkä voi kuin kehua! Tilaa on ja kaikki mahtuvat nätisti kyytiin. Kyytiläisetkin kulkevat näppärästi mukana ilman, että istuimia tarvitsee irroittaa. Ensimmäisestä kuvasta saa hyvin selvää, miten iso takatila on, vaikka kolmas penkkirivi on käytössä. Kyytiin mahtuu kauppakassien lisäksi myös meidän rattaat! Tila-autoista en löytänyt juuri mitään kirjoituksia, niin ajattelin jakaa meidän kokemukset, jos joku muu pähkäilee saman ongelman kanssa. Autojen myynti-ilmoituksissakaan ei koskaan oltu kuvattu peräkonttia niin, että olisi nähnyt paljonko sitä tilaa jää vaikka itselle se oli yksi suurimmista kriteereistä auton valinnassa. Rattaiden piti mahtua kyytiin ilman penkkien kaatoa. Veikkaan, että suurin osa kuvista on miesten ottamia, joita moiset asiat eivät kiinnosta :) Vanteista saattoi kyllä olla useampikin kuva ja muusta itselle turhasta asiasta. Käytännöllisyys kuitenkin ratkaisee lapsiperheessä.


Ennen auton vaihtoa päivitettiin myös lasten istuimet, koska vanhat menivät miehen autoon ja istuimista oli vajausta, kun Viia siirtyi kaukalosta pois. Lokakuussa kirjoittelinkin ensikokemuksia Viian Cybex Sironasta* , joka tilattiin hollantilaisesta Babyplus-verkkokaupasta yhteistyön merkeissä.
Reilun puolen vuoden käytön jälkeen ei istuimesta ole sinänsä mitään moitteita ja Viia mahtuu siihen edelleen hyvin myös toppavaatteiden kanssa. Jalat menevät jo koukkuun istuessa, mutta luin juuri, että se ei haittaa mitään eikä tunnu lapsesta pahalta, vaikka ehkä saattaa näyttää siltä. Varmasti se lapsikin mieluummin istuu jalat vähän koukussa, mitä niin, että jalat roikkuvat ilmassa, jolloin istuin saattaa painaa takareisiin. Päätuen nostin pykälää ylemmäksi, kun kuvista katsoessa hoksasin, että se on ehkä jo vähän liian matalalla. Se nousee siis ihan tuosta nostamalla useamman pykälän ylöspäin ja ja nyt se on meille siis toiseksi alimmassa asennossa. On siis vielä varaa kasvaa pituutta. Ja kuvassa turvavyö on huonosti, älkää välittäkö :)



Plussaa vyöt saavat siitä, että haarakappale löytyy jostain syystä helposti, kun isompien vanhassa Gracossa se tuntui olevan aina hukassa. En tiedä johtuuko se siitä, että tuossa se kangassuoja lukolle on jotenkin jämäkämpi ja se pitää sen haarakappaleen paremmin pystyasennossa.


Viia on viihtynyt istuimessa ihan hyvin. Jonkin verran itsellä on ollut vaikeuksia käyttää nyt talviaikaan tuota penkin kallistusta, koska tuntuu, että se on jotenkin hieman jumissa. Luulin, että sinne oli mennyt kiviä väliin, mutta mies sai istuimen kallistettua ilman mitään ongelmaa. Liekö sitten käyttäjäperäinen ongelma :D Istuimen kääntö kuitenkin toimii hyvin jopa minulla. Vähemmän tosin tulee sitä enää käytettyä, kun Viia on kasvanut. Sanoisinkin, että tämä istuin kannattaisi hommata mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, niin siitä saisi parhaiten ihan kaiken irti! Vielä ei olla haluttu kääntää Viiaa naama menosuuntaan. Tai mies sitä yrittää aina välistä ehdotella juuri sen vuoksi, että jaloilla näyttää olevan liian vähän tilaa, mutta olen vielä saanut ylipuhuttua siihen, että turvallisuus ensin ja käännetään vasta sitten, kun ei oikeasti enää mahdu tai viihdy noin päin.


Isompien istuimet vaihdettiin jo enne Viian istuimen ostoa ja ne ovat Britaxit merkiltään. Aavan malli on Britax Kidfix XP Sict , jossa on sivutörmäyssuojat, jotka pitäisi oikeasti asentaa oven ikkunalasia varten. Meillä kävi tässä pieni ajatuskatkos, eikä hoksattu, että Aavan penkkiä ei voi asentaa ikkunapaikalle, koska muuten takapenkille ei pääse ollenkaan kun penkkiä ei voi istuimen ollessa isofixillä kiinni kallistaa ollenkaan. Nyt Aavan penkki on keskellä ja Veetin penkki vakituisesti takana niin saa olla siellä omassa rauhassa ja automatkat eivät ole niin paljon sitä ainaista riitelyä. Ainoa miinus on se, että takimmaisilla penkeillä ei valitettavasti ole Isofix-kiinnitystä ollenkaan.


Näistä kuvista näkyy kuitenkin se, miten hyvin istuimet mahtuvat vierekkäin, kun jokaiselle on oma penkki. Veetin penkki on Kidfix XP, joka eroaa Aavan istuimesta sillä, että siitä puuttuvat nuo sivutörmäyssuojat (tai toki siinä on myös ne, mutta erilaiset!) ja tuo haararemmin paikka. Aavalle haluttiin ehdottomasti sellainen penkki, missä vyön saa jalkojen välistä, koska Aava aina kyllästyessään nosti jalat ylös ja valutti itseään penkkiä pitkin alas. Tuo estää sen ja siitä vyö vain pujotetaan näppärästi vöitä laitettaessa. Kummassakin istuimessa on myös hyvät pehmusteet vyön päällä tuossa rinnan/olan kohdalla.


Näitä penkkejä voin kyllä myös suositella muillekin. Hyvät peruspenkit isommalle lapselle. Meillä on siis kummassakin autossa kaikille lapsille vielä istuimet ja itsestä tuntuu hassulta, kun monet ajavat autoillaan niin, että Veetinkin ikäisille ei ole minkäänlaisia istuimia. Jotenkin en osaisi vielä laittaa Veetiäkään autoon ilman minkäänlaista istuinta saati sitten Aavaa! Vaikka kyllähän moni Veetin ikäinen varmasti istuu jo ilman istuinta tai ainakin korokkeen kanssa pelkästään. Missä iässä teillä on jätetty istuimet/korokkeet kokonaan pois?


Millaisilla autoilla ja yhdistelmillä teidän yli kaksilapsiset perheet matkustavat?
Translation: Six months ago I wrote about our new Cybex Sirona which we bought from Babyblus. Now we have more experiences with it and all I can say is that we are super satisfied with that carseat. Now in winter I had little difficulties changing the seat from normal position to sleeping position but I think the problem was about user becase my husband change it with no problems :) First I thought that there was small rocks that prevented seat from moving from one position to another. Belts are good and the one lock in the middle of the legs is easy to find and use and you don't have to send time finding it somewhere under the childs bottom!

*istuimesta saatu alennusta bloginäkyvyyttä vastaan

14 kommenttia:

  1. Sama auto mut dieselinä :) 2aikusta, lapset 1, 3, 8 ja 11.

    VastaaPoista
  2. Onko Viian istuimessa ollenkaan rintakehän kohdalla mitään klipsiä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei. Tosin ei meillä muissakaan istuimessa ole ollut. Vai siis mitä tarkoitat? En muista koskaan nähneeni rinnan kohdalla kiinnityssysteemiä? Normaalit viisipistevyöt ovat.

      Poista
  3. Turvaistuimen käyttämisestä määrää tieliikennelaki. Sen mukaan alle 135 cm pitkällä lapsella on käytettävä henkilö- paketti ja kuorma-autossa painon mukaan määräytyvää turvalaitetta. Alle 3-vuotiaita ei saa kuljettaa lainkaan autossa, jossa ei ole sopivaa turvaistuinta. Yli 3-vuotiaita voi kuljettaa satunnaisesti takapenkillä pelkissä turvavöissä.

    Keskimäärin lapsi alkaa olla sen 135 cm pituinen 1-2-luokalla. Siihen asti pitäisi olla edes istuinkoroke käytössä. Meidän 2-luokkalainen on yli 140 cm pitkä, eikä mahdu enää selkänojalliseen turvavyöistuimeen. Käytössä on yhä istuinkoroke. Lapsi itse haluaa käyttää koroketta, koska autosta näkee paremmin ulos. Ja ilman koroketta turvavyö kuulemma raapii kaulaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, hyvä tietää! Tiedän kyllä paljon perheitä, missä ei tuommoisilla kolmivuotiallakaan ole istuinta tai sitten on vaan koroke, joka ei näy autoon. Mutta korokekin noin pienellä on minusta vähän riittämätön. Meillä ei Veetikään koskaan kyseenalaistanut sitä,että pitää olla tuollaisessa selkänojallisessa istuimessa. Kai se on kun aina on oltu istuimessa niin ei ne edes hoksaa, että vois olla muuta vaihtoehtoa. Vähän kuin pyöräilykypärän kanssa niin ne huutaa naapurin lapsillekin jos heillä ei oo kypärää :D

      Poista
  4. Hyödyllinen postaus varmasti monille, ei tosin meille ainakaan vielä. :D Tuo on kyllä niin totta että autojen myyntikuvissa on noin sata kuvaa vanteista ja renkaista ja kojelaudasta yms, mutta peräkonttia ei useinkaa oo kuvattu kunnolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! IHan niinkuin varsinkaan perheautoissa se kojelaudan muotoilu/ulkoasu vaikuttais kovinkaan paljon ostopäätökseen :D

      Poista
  5. Meillä kakkosluokkalainen, pituutta 130 cm istuu tyytyväisenä istuimessa. Ja todennäköisesti vielä muutaman vuoden, jos vain mahtuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä Veeti varmaan on tuon mittainen jo ekaluokalle mennessä veikkaisin. Nyt on varmaan jonkin verran alle tuon eikä istuin vielä vaikuta yhtään pieneltä.

      Poista
  6. Hyvin mahtuu :)
    Toi jalat koukussa istuminen tuntuu olevan monille ongelma, mutta harvoin on itse lapselle hankalaa. Mä istun ite jalat penkillä (eli koukussa) yleensä aina pidemmät matkat autossa eikä se tunnu pahalta.

    Irma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Ja tosiaan pahemmalta se varmaan tuntuu jos on lyhyet jalat ja ne roikkuu maassa ja se penkin reuna painaa keskelle reittä :/ Se vaan näyttää muka niin vaikealta asennolta, vaikka itsekin istun sohvallakin aina jotenkin jalat koukussa enkä todellakaan roikota niitä reunan yli.

      Poista
  7. Meillä on 4v:llä (111cm) toi sama penkki kuin veetillä ja ollaan tykätty! Kuvista ei kunnolla näe, mutta menisivätkö isompien istuimet paremmin selkänojaa vasten jos niskatukea nostaisi ylöspäin/kääntäisi väärinpäin/(ottaisi kokonaan pois)? Meillä on molemmissa autoissa niskatuet käännetty väärinpäin jotta turvaistuin on kokonaan penkkiä vasten. Meillä on myös isot farmarit VW Passat ja Skoda superb, mutta satunaisilla kaveritkin-kyydissä-reissuissa ollaan huomattu että kolme istuinta vierekkäin on aika mahdoton yhtälö jokapäiväiseen käyttöön. Passattiin mahtuu kolme penkkiä paremmin vierekkäin, (kaukalo yhtenä ihan jees) mutta kolme istuinta on kyllä tetristä, varsinkin turvavöiden laiton kannalta. Isofixeillä ihan mahdoton, vaikka kuinka olisi soft latch kiinnitys ... Minäkin olisin halunnut tila-auton vaikka vain kaksi lasta onkin, mutta kun ei miehelle mikään kelvannut. Superbissa saatiin sentään nyt sitä kauan kauan kaivattua takajalkatilaa lisää, mikä kaksmetrisen kuskin kanssa alkoi olla hakusessa passatissa 😅

    VastaaPoista
  8. Varmasti hyödyllinen postaus monelle. Ei ole helppoa löytää autoa, johon mahtuisi kolme turvaistuinta sujuvasti takapenkille. Me hankittiin S-Max jo vuonna 2013, kun kuultiin että meille on tulossa kaksoset. Hyvin on mahtunut 3 turvaistuinta takapenkille ja tuplarattaat takakonttiin. Lisäksi on ollut kätevää, kun takakontista nousee tarvittaessa lisäistuimia, jos vaikka pitää kesken reissun saada lisää matkustajia mahtumaan kyytiin. Viime syksynä päivitettiin kakkosauto Peugeot 308 SW:n ja siihenkin mahtuu kolme istuinta taakse, mutta turvavöiden kiinnittäminen on hankalampaa kuin Fordissa. Eikä meidän Pököttiin kuulunut noita kolmannen rivin istuimia. Kokeilin siirtää yhden keskirivin istuimista kolmanteen riviin, jotta olisi tullut väljempää Peugeotin takapenkille, mutta se ei kelvannut lapsille, kun kolmannesta rivistä ei nähnyt lasikatosta ulos 😃

    VastaaPoista