Myös Suomessa laki määrää istuinten käyttöä: "Alle 135 cm pitkä lapsi tarvitsee autossa matkustaessaan asianmukaisen turvaistuimen" Lisäksi lapselle turvallisin paikka on autossa takapenkillä, ei etupenkillä. Jos lapsi on pakko laittaa etupenkille, kannattaa tarkistaa auton ohjekirjasta etupenkin matkustajan pituusraja ja käyttää tarvittessa koroketta.
Ja se miksi tästä paasaan taas kerran, on se, että se kolari voi tapahtua missä vain! Ei se tarvitse kovia vauhteja tai pitkiä siirtymiä. Tästä meillä on omakohtaista kokemusta, sillä ajoimme huhtikuussa kolarin ennen Vietnamin reissuamme. Automme oli käytännössä vauhditon, mutta siihen törmästi toinen auto kovaa vauhtia ja tällaista jälkeä voi tulla vaikka toinen auto olisi lähes pysähdyksissä.
Meillä lapset olivat asianmukaisesti istuimissa eikä kenellekään käynyt kuinkaan. Ei myöskään meille aikuisille, koska auto käytännössä vain pyörähti 180 astetta tiellä. Olisi kuitenkin voinut käydä pahemminkin, varsinkin jos lapset olisivat olleet irti takapenkillä! Lapset tietenkin säikähtivät, mutta ambulanssista saadut pehmolelut lohduttivat ja Viian nalle on hänellä päiväkodissa unikaverina. Paikalle sattui myös ihana nuori nainen, joka ystävällisesti ennen ambulanssi tuloa otti lapset autoonsa istumaan ja tarjosi heille karkkia ja limpparia, jotta lapset saisivat muuta ajateltavaa. Kiittelimmekin häntä vuolaasti, koska hän odotti meidän kanssa koko sen ajan kun paikalla olimme.
Tiesitkö, että jo yli 10km tuntivauhdilla tapahtuneen törmäyksen jälkeen pitäisi turvaistuimet vaihtaa? Vakuutusyhtiön tulee ne korvata tuollaisissakin törmäyksissä, koska päällepäin istuimeista ei näe ovatko sen rakenteet vaurioituneet. Meillä meni kaikki kolme istuinta vaihtoon tämän kolarin jälkeen. Homma toimi vakuutusyhtiön puolelta todella hyvin ja saimme vakuutuksesta niin hyvin rahaa, että saimme ostettua kaikkien kolmen tilalle uudet istuimet ja lisäksi vaihdoimme toiseen autoon istuimen, jonka päiväys alkoi olla liian vanha.
Kannattaa välillä tsekata omista istuimista ne päivämäärät, sillä ne eivät ole ikuisia! Kaukaloiden käyttöikä on 5v ja muilla istuimilla sitten hieman merkkikohtaisesti viidestä kymmeneen vuoteen. Ilmeisesti turvavyöistuimissa on yleensä tuo pisin käyttöaika verrattuna turvaistuimiin ja kaukaloihin. Vaikka vanha istuin olisi päällisin puolin siisti, ei sellaista kannata hommata, jos lapsen henki on tärkeä. Harmittavan paljon näkyy myynnissä kirppareilla yliaikaisia kaukaloitakin. Muovi kuitenkin haurastuu vuosien saatossa.
Meidän oli ollut tarkoitus muutenkin vaihtaa Viia toiseen istuimeen, joten nyt sitten ostimmekin kaikille uudet penkit. Nyt hieman jälkikäteen harmittaa, että en ostanut enää selkä menosuuntaan olevaa istuinta, vaikka Viian pituus ja paino riittävät kyllä nykyiseenkin ja turvavyöt ohjautuvat siinä oikein. Se olisi kuitenkin turvallisin valinta. Ostohetkellä laskeskelin, että Viia olisi nyt kesällä jo sen 110cm pitkä eikä selkä menosuuntaan istuin kestäisi kuin kymmenen sentin kasvun (missä on meidän muilla lapsilla kestänyt sen vuoden), mutta Viia olikin kasvanut hieman hitaammin, joten se istuinkin olisi voinut mennä parikin vuotta. Nyt kuitenkin ehdittiin ostaa kaikille lapsille turvavyöistuimet, joten tällä mennään.
Pitkään arvoin noita istuimia, mutta oikeastaan tilanteen ratkaisi se, että Cybexin maahantuoja ei suositellut meidän S-Maxiin heidän istuimiaan. Kuulemma jotenkin liittyi siihen, miten tuossa meidän vuosimallin autossa menee turvavöiden reititys. Uudessa mallissa asia on kuulemma korjattu. Jotenkin noiden vöiden reitityksen vuoksi istuin voisi jotenkin kolaritilanteessa kääntyä. Lisäksi kun suljin palkit pois vaihtoehdoista, niin päädyimme siis Britaxiin, koska Veetillä ja Aavalla oli sellaiset entuudestaan ja olimme niistä tykänneet.
Viialle tuli Britaxin Kidfix 2 R, eli malli jossa ei ole noita erillisiä sivutörmäyssuojia(?), jotka tulevat auton ikkunaa vasten. Viian istuin on keskellä, joten siihen ei niitä tarvitse. Toiseen autoomme ostimme saman istuimen Aavalle, mutta mallina Kidfix 2 S, jossa ne törmäyssuojat (vai mikä niiden virallinen nimi lieneekään) ovat, koska istuin on reunapaikalla. Aavalle ja Veetille ostimme Fordiin saman merkin Kidfix 3 M-mallin, joka on muuten sama mutta siinä on tuo istuinosa hieman pidempi eli se sopii oivallisesti hieman isommille lapsille. Meillä Veeti on 140cm pitkä ja istuu siis edelleen turvavyöistuimessa selkänojan kanssa. Otamme sen sitten pois kun selkänojan pituus ei riitä ja tarvittaessa käytämme koroketta niin kauan, että vyöt ohjautuvat oikein. Plussaa noissa istuimista saa tuo jalkojen välistä menevä turvavyönohjain, niin lapsi pysyy kunnolla penkissä eikä voi "valua" penkkiä pitkin. Varsinkin pienemmille lapsille tämä on oiva väline.
Meillehän piti tulla alunperin palkki-istuin, mutta luin siitä niin paljon uutta tietoa, että se jätettiin heti pois listalta. Samalla lailla kuin tämä palkki niin naama menosuuntaan kuljetettaessa ei suositella viisipistevöitä, koska ne pitävät kolaritilanteessa vartalon kiinni penkissä, jolloin niskaan kohdistuu turhan suuri voima. Eli selkä menosuuntaan viisipistevyöt ja naama menosuuntaan sitten mieluummin turvavyöistuin.
Se mitä kannattaa myös tarkistaa istuinta ostettaessa, on se, että sopiiko se kyseinen penkki juuri teidän autoon. Yleensä istuinvalmistajan sivuilta voi käydä tsekkaamassa yhteensopivuuden. Esimerkiksi meidän S-Maxissa on vänkärin takana lattiamaton alla sellainen lokero, missä on tavaroita ja jos siihen paikalle haluaa asentaa jalallisen istuimen, pitäisi sinne lokeroon ostaa täytesarja, että jalka ei mene kolaritilanteessa siitä lokeron kannesta läpi päästäen istuinta liikkumaan. Tällaisia asioita ei todellakaan hoksaa aina itse, joten on hyvä, että niistä välillä muistutellaan. Meillähän nimittäin oli tuo sirona tuossa sivupaikalla juurikin sen lokeron päällä silloin kun se oli selkä menosuuntaan. Onneksi emme tuolloin joutuneet kolariin!
Tiedän, että turvaistuinmaailma tuntuu toivottomalta, sillä malleja on niin älyttömän paljon ja tietoja puolesta ja vastaan ihan mielettömästi. Lähtisin kuitenkin liikkeelle siitä, että en miettisi palkki-istuinta vaan tavallisia istuimia ja tässä alla on mainittu sellaisia malleja, jotka ova pärjänneet testeissä ja ovat sieltä turvallisimmasta päästä. Tuo i-Size on turvallisuusstandardi ja tässä kaikilla mainituilla turvaistuimilla se on hyväksyttynä. Lapsi voi matkustaa selkä menosuuntaan jalat koukussa, se ei ole hankala asento lapselle vaikka siltä ehkä näyttääkin. Takaikkunasta on myös hyvät näkymät ulos, joten silläkään ei tarvitse itselleen perustella istuimen kääntämistä naama menosuuntaan päin :) Nämä ovat varmaan juuri ne syytä, jolla me käännettiin Viia liian aikaisin naama menosuuntaan, joten ottakaa se opiksi mun virheistä ja tehkää turvallisemmin!
Alle vielä pari hyvin havainnoivaa kuvaa siitä, että lapsen istuin on sopiva ja sen pääntuki esimerkiksi on asennettu oikein. Eli vöiden pitää kulkea lapsella tavallaan sylistä, ei vatsan päältä. Tämän lisäksi vyö ei saa mennä kaulalle. Monilla lyhyillä aikuisillakin muuten on tätä ongelmaa ja silloin pitäisi käyttää esimerkiksi turvavyön alenninta, että vyö saadaan kulkemaan oikein.
Alla oleva kuva havainnollistaa niskatuen oikeaa paikkaa istuimessa eli noin kaksi senttiä olan yläpuolella olisi oikea mitta. Kannattaa tsekata nämäkin omasta istuimesta! Ja jos mietityttää, niin Facebookin Turvaistuimet-ryhmässä on paljon näitä kuvia ja asennusvinkkejä ja sieltä saa myös helposti vastauksia turvaistuimiin liittyen. Mutta tärkeimpänä edelleen kertaan, että käyttäkää niitä istuimia! Lyhyilläkin matkoilla ja kaikilla lapsilla, jotka ovat alle tuon 135cm.
Niin, auto meni muuten lunastukseen ja tilalle hankittiin tismalleen samanlainen, koska olemme olleet autoon supertyytyväisiä! Auto on siis Ford S-max ja sinne mahtuu ne kolme istuinta takapenkille, mitä monesti kysellään kun on auton hankinta edessä :) Tästä autosta ei ole meillä ainakaan mitään negatiivista sanottavaa.
Meillä oli aina todella tärkeää, että lapsilla oli oikeanlaiset istuimet autossa, kun olivat pieniä. Onneksi ei ole tullut kolareita, varsinkaan silloin, kun lapset olivat pieniä. Muutama pieni peräänajo, ihan pari vuotta sitten ja ei onneksi tullut meille isompia kolhuja. Mutta nyt sitten jännätään, kun neidit ajelee itse! Sinä vasta onkin, huh!
VastaaPoistaHUi, voin vaan kuvitella kuinka paljon jännittää, kun omat lapset on joskus liikenteessä omilla autoilla! ONneksi siihen on vielä tovi :)
PoistaVoi,onneksi ei pahemmin käynyt ja ihania ihmisiä tosiaan on olemassa. Meillä myös S-Max ja ihan yhtä positiivista sanottavaa. Autossa toimii kaikki,hyvä kokonaisuus myös muiden kuin meidän itsemme mielestä. Juuri ollaan vaihtamassa nuorinta neljästä lapsesta pois kaukalosta. Ja hänen paikkansa on juuri tuossa lokeron kohdalla. Onneksi ei ole mitään sattunut!! Autossa on 6-henkiselle perheelle myös tavaratilaa,mm. rattaat mahtuu hyvin. Moni muu tila-auto ei vedä vertoja tässäkään suhteessa! Itse en haluaisi ajella pakettiauto kokoluokan autoja. S-Max on näppärä,tutkat helpottavat parkkeeraamista.
VastaaPoistaMun omalla isällä on melkein aina ollut Citikka ja tänään ajeli lasten kanssa meidän autolla ja kehui maasta taivaisiin, miten hyvä tuolla olikin ajella! Ja tosiaan ei mekään tiedetty tuosta lokerosta ennen, joten aina pitäs muistaa lukea auton ohjekirjasta mitä se sanoo istuimista :(
PoistaPakko kommentoida sen verran, että oman lapsen ollessa kunnon kahlekuningas on tuo palkki-istuin paras vaihtoehto. Nimittäin kovassa vauhdissa ei ole mukava huomata, että 3-vuotias on taas saanut pujoteltua itsensä pois vöistä. Ja useampi istuin on testattu. Palkin kanssa lapsi pysyy tiukasti tuolissaan ja autossa vähemmän sählinkiä ajon aikana.
VastaaPoistaMeillä myös käänneettiin Sirona palkiksi tuon vuoksi. Jälkikäteen kuulin, että olisi voinut ostaa sellaisia osia vöihin, että se pitää ne toisissaan kiinni eikä lapsi saa otettua käsiä pois vöistä. Oletko kuullut tuollaisista?
PoistaPalkki-istuimet turvattomia. Brion kaukalo,sen jälkeen Multitech ja Britax meillä. Onneksi löytynyt käytettyinä,koska vanhat mallit uusia parempia. Ei noita vuosilukuja ihan orjallisesti kannata noudattaa. Yritetään vaan saada aina uusia myytyä. Toki on ihmisiä,joille sanotaan että lyö pää seinään ja he tekevät niin. Maalaisjärkeä siis! Muutama vuosikymmen sitten ei ollut edes turvavöitä saati turvaistuimia lapsille ja hyvin tässä ollaan. Nyt joka tapauksessa paljon edistytty.
VastaaPoistaUskallan kyllä olla eri mieltä siitä, että vanhat mallit ovat parempia kuin uudet. Eikä kehitystä istuimissa tehdä kaupallisista syistä, vaan siksi, että turvastandardit tiukentuvat koko ajan. Ennen vanhaan autoja oli suhteessa paljon vähemmän kuin nyt ja ne olivat pienempiä. Varmaan myös ajonopeudet olivat pienempiä. Itse en koskaan ajaisi nykyisin autolla ilman, että lapset ovat istuimissa ja turvavöissä. Kannattaa kyllä miettiä, että millaisissa olosuhteissa SUomessakin istuimet ovat autossa kun kesällä voi olla auton sisällä +60 ja talvella se -30 pakkasta niin kyllä se muovi ottaa siitä itseensä eikä ole ikuista. Ei noita ikärajoja kukaan huvikseen keksi, kyllä niihin on ihan perusteet, miksi istuimille asetetaan ikärajoja. Jokaisen oma asia tietenkin haluaako lastaan kuljettaa istuimessa, joka ei välttämättä kolaritilanteessa toimi. Itse en sitä riskiä ota, koska lapset ovat minulle sen verran tärkeitä, että mieluummin ostan istuimen, jossa on käyttöikää jäljellä :)
Poista