lauantai 10. syyskuuta 2016

3v!

Tasan kolme vuotta sitten saimme perheeseemme uuden jäsenen. Pienenpienen ja suloisen tyttövauvan. Saimme opetella ihan uudenlaista arkea kahden lapsen kanssa ja opimme, että kaikki vauvat eivät ole helppoja ja tyytyväisiä tapauksia kuten Veeti oli ollut. Kaikkinensa vauvavuosi oli yhtä aikaa ihana ja haastava. Kuin huomaamatta Aavasta on tullut temperamenttinen kolmevuotias!
9.9.2013


Aava on hyvin puhelias, eikä ole oikeastaan koskaan edes pientä hetkeä hiljaa. Höpöttelee omiaan myös yksin ollessaan. Tykkää myös lauleskella erilaisia lauluja, useimmiten valitettavasti Sannia.


Aava on välillä todella rohkea, mutta välillä taas menee ihan ujoksi ja piiloutuu äidin selän taakse. Hieman siis vaihtelee, miten lähtee uusissa tilanteissa mukaan asioihin vai lähteekö ollenkaan. On aika herkkä ottamaan nokkiinsa asioista ja vetää kunnon draama queen itkupotkut, jos joku asia ei mene hänen pillinsä mukaan. Pientä uhmaa on ehkä havaittavissa tälllä saralla, mutta ei kovinkaan paljoa. Sitä olen nimittäin kovasti pelännyt!


Aava tykkää piirrellä ja muutenkin tykkäisi askarrella, jos jaksaisi sen minuutin takia ahkerammin itse levittää välineet saataville. Tänään maalasi hoidosta synttärilahjaksi saamillaan sormiväreillä. Veetihän ei ole koskaan suostunut maalaamaan sormiväreillä, kun sormet menee likaiseksi...


Kaverit ovat alkaneet kiinnostaa kovasti ja Aava yrittää olla isompi mitä onkaan. Suunnittelee muka kovana ketä kutsuu kaverisynttäreilleen matkien asiassa Veetiä. Suuttuu, jos Veeti kiusaa ja sanoo vauvaksi. Kun Aava on kuulemma jo iso tyttö! Ei oikein itse ymmärrä, että on vielä tosi pieni ja harmistuu, jos Veeti lähtee kavereille, eikä Aavaa oteta mukaan. Voisi kuulemma ihan hyvin mennä myös Veetin kanssa yksin kavereille ilman, että äiti tai isi saattaa.

Aava on tässä ihan Viian näköinen, vaikka olen luullut tyttöjen olevan ihan eri näköiset!


Aava on todella ilmeikäs lapsi ja naamalla näkyy päivän aikana miljoona ilmettä. Aava on hassuttelija ja lähtee mukaan hauskoihin juttuihin yleensä mielellään. Tykkää yrittää uusia juttuja, eikä pelkää epäonnistumisia uusissakaan asioissa. Välillä ihan yllättää, kuinka reippaasti menee esimerkiksi uuteen jumpparyhmään mukaan. Miehen mukaan Aavalta löytyy pientä pilkettä silmäkulmasta ja Aava kertookin välillä omia vitsejä.




Aava on myös oikea pikkuneiti! Tykkää kovasti vaatteista ja varsinkin mekoista, joiden helma pyörii kivasti. Haluaa valita aamulla itselleen vaatteet ja jos saa päätäntävallan, valitsee oikeastaan aina mekon. 



Kolmen vuoden aikana Aava on muuttunut pelkästä pikkusiskosta myös isosiskoksi. Toistaiseksi pikkusiskosta on lähinnä harmia ja haittaa, kun menee sotkemaan Aavan leikit. Yhteisiä leikkejä ei oikeastaan vielä ole, mutta nekin sitten ajallaan :)




Äidin on jotenkin vaikea käsittää, kuinka pieni Aava on ollut silloin kun Viia syntyi! Ei sitä enää muista. Muistan kyllä vasta lukeneeni, että Aava ei osannut sanoa Viiasta muuta kuin "pieni vauva", kun Viia tuotiin kotiin. Tuntuu, että Aava olisi aina ollut yhtä iso kuin nyt ja että puhetta olisi tullut aina. Toisaalta en kyllä oikein muista Veetistäkään tuossa iässä kauheasti mitään. Aava on nyt sen ikäinen, kun Veeti oli silloin, kun Aava on syntynyt.



Aava puhuu todella hyvin ikäisekseen ja todella vaikeitakin sanoja. Osaa myös taivuttaa enimmäkseen sanat oikein. Tänäänkin autossa tuumaisi reteästi, ett "Me Veetin kanssa pieraisimme!", ihan kirjakielellä :D On sanallisesti lahjakas, kuten Veetikin on aina ollut. On kuitenkin kiinnostunut ihan eri asioista kuin Veeti aikanaan tuossa iässä. Veetiä kiinnostivat kirjaimet ja numerot ja Veeti taisi tuossa iässä osata jo kaikki aakkoset ja numerot. Aavaa eivät tuollaiset asiat kiinnosta, mutta satuja kuuntelee todella mielellään ja musiikkiakin omasta mankasta.


Aava tykkää paljon olla sylissä ja viettäisikin siinä mielellään vaikka koko päivän jos saisi päättää. On oikea hellyydenkipeyden ruumiillistuma, välillä hieman äidin kyllästymiseen asti! Hyvähän se on, että syli kelpaa, mutta joskus tarvisi sitä omaakin tilaa kun koko ajan on joku lahkeessa kiinni :)








Tällä hetkellä Aavasta Frozen on tietty ihan huippu-juttu! On ollut jo aika pitkään, vaikka elokuva on katsottu kuitenkin ehkä alle viisi kertaa. Ohjelmista Ryhmä Hau on se paras ja Pipsa Possu ja Dora, joita Aava katsoi kun meillä näkyi hetken aikaa jokin noista maksullisista ohjelmapalveluista.


Aava sai ensimmäisen pikkulego-paketin isiltä tuliaisiksi Saksan reissulta, koska on niitä toivonut kun Dublot ovat kuulemma pikkuvauvojen leluja. Silti niillä kuitenkin edelleen leikitään. Aava innostuu monista uusista leluista, mutta sitten ne jäävät käyttämättä kun niillä on se kymmenen minuuttia leikitty. Keskittymiskyky on siis vielä aika heikko.

Siinäpä jotain, mitä tulee mieleen meidän kolmevuotiaasta. Millaisia teidän kolmivuotiaat ovat?


Tahtoisin leikkiä tuulen kanssa ja kohota korkealle.
Tahtoisin palasen taivasta ja pilviä tyynyn alle.
Tahtoisin juosta kuin tuulispää ja löytää sinisen
saaren tai kiivetä korkean vuoren päälle ja
omistaa sateenkaaren.
Tahtoisin tanssia metsässä ja rakentaa majan puuhun.
Tahtoisin saada myös hopealaivan ja purjehtia kuuhun  

Onnea pieni ja rakas kolmevuotias! <3 



torstai 8. syyskuuta 2016

Munakoisoa frillamekossa

Tilasin .jokin aika sitten Kangaskapinalta kankaita ja samalla ostin 70cm munakoison väristä trikoota ajatuksena tarkistaa, että millainen tuo väri on luonnossa. Jos se olisi kiva, tilaisin sitä jossain vaiheessa itsellenikin. Ja väri oli todella kaunis! Kuvissa ehkä vielä vaaleampi kuin luonnossa. Siitä pikkupätkästä sai tehtyä Viialle frillamekon.


Olen valitellut meidän yksiväristen yläosien puutetta, joten tässä yksi mekko helpottamaan sitä pulaa.


Meillä on myös housupula, kun siivosin useammat lyhyeksi jääneet housut pois Viian kaapista. Mekon väriin sopi kivasti tämä Elvelyckanin rastikangas, jossa rastit ovat persikan värisiä. Kaava Ottobren ruusunnuppu koossa 74cm ja ilman saumanvaroja. Housut näyttivät ihan tajuttoman pitkiltä, mutta eivätpä nuo sitten päällä olleetkaan!


Lahkeissa on alhaalla "resorit" samasta kankaasta ja pituutta on varmasti enemmän kuin alkuperäisessä kaavassa.


Frillamekko on tehty Ottobren mint-paidan kaavalla lisäämällä siihen peplumin helma pienennettynä, koska mulla on se kaava vain koossa 92 tai 98.




Tästä tuli oikein kiva setti! Takana mekossa piti olla pisarahalkio, mutta toisen purkukerran jälkeen luovutin ja tein ompeleen sinne pisaran alareunaan, että siitä tuli enemmän soikea halkio mitä pisara. Jäi nimittäin kantti aina lörpöttämään, vaikka kuinka kiristin kanttia ommellessa. En tiedä johtuiko se ehkä siitä, että kanttasin trikoolla, enkä saanut sitä venytettyä tarpeeksi kireälle vai johtuuko se siitä, että en vain osaa!?!? Veikkaan itse vahvasti jälkimmäistä.


tiistai 6. syyskuuta 2016

Elloksella tuotteita puoleen hintaan

Pohdin hetki sitten vuorellisen kurahaalarin ostoa Ellokselta. Tarkoitus oli tilata se seuraavana päivänä, kun postauksen julkaisin ja kas kehveli, olivat yön aikana menneet loppumaan Viian koossa! Nyt sitten odottelen, että josko niitä tulisi vielä lisää ennen talvea. En raskinut kerralla tilata kummallekin tytölle, joten Aavalle ajattelin ostaa sitten lähempänä talvea oman haalarin. Nyt kuitenkin sähköpostiin kilahti sen verran loistotarjous Ellokselle, että menin saman tien katsomaan, josko haalareita löytyisi vielä. Yllättäen Viialle kaavailemastani pisarahaalarista oli enää suuria kokoa jäljellä, joten tilasin Aavalle hieman erivärisen haalarin. Elloksen -50% alekoodi toimi näihin Elloksen omiin haalareihin, joten hintaa tuli  n.32e ja tähän ei tullut edes posteja päälle. Että jos olette isoja kokoja vailla, niin halvalla lähtee! Tosin en kurkannut, että mikä oli tilanne muiden kuosien osalta kokojen suhteen. EDIT: pieniä kokoja oli päivitetty eilen saldoille, joten Viiallekin lähti alkuperäisen suunnitelman mukainen haalari tilaukseen.

Onhan tämä tämmöistä tarjoushaukkailua tämä lasten ulkovaatteiden ostaminen, mutta tässäkin tuli yli 30e säästöä siihen nähden, että olisin tilannut haalarin vaikkapa eilen. Aavalle otin näistä koon 110cm, jonka uskon menevän sitten hyvin myös keväällä.

Alekoodilla 345422 saat -40% kalleimmasta tuotteesta ja koodilla 345418 -50% kalleimmasta tuotteesta sekä ilmaiset postit. Tarjous ei koske tällä kertaa merkkituotteita (mikä on suuri harmi, koska mulla on Veetille ne talvikengät ostamatta....).

*sis mainoslinkkejä

perjantai 2. syyskuuta 2016

Historian siipien havinaa Perkiömäellä

Pyhäjoki on kotipaikkakuntani; pienen pieni pitäjä kasitien varressa Kalajoen ja Raahen välissä. Asukkaita on vähän, mutta kylästä löytyy jotain melko harvinaista nykypäivänä. Tämä harvinaisuus on Asustetalo Perkiömäki, jonka Taimi ja Leevi Perkiömäki perustivat jo viisikymmentäluvulla. Kauppa on yhä Pyhäjoella ja äitini on ollut siellä töissä lähes niin kauan kuin muistan.

Itselle "perkkis" ei ole mikään ihmeellinen nähtävyys, koska siellä on tullut käytyä melko paljon vuosien varrella. Liike on tunnettu eteläistä Suomea myöten ja siellä käy nykyisin paljon ulkopaikkakuntalaisia tekemässä löytöjä.

Mikä sitten tekee Perkiömäestä harvinaisen nähtävyyden? Omistajapariskunta on ilmeisesti noudattanut ajatusta, että mitään ei myydä alennuksella pois, mitä on joskus hankittu. Varastot ovat olleet nimittäin täynnä vaatteita ihan sieltä aloitusvuosilta asti. Myymälään astuessa voi nähdä valtavat määrät eri vuosikymmenien tavaroita liikkeen sisällä ja lisäksi niitä tuodaan varastosta lisää aina kun tilaa tulee. Tällä hetkellä varmaan kuitenkin ne "kuumimmat" aiempien vuosikymmenien vaatteet on ehkä jo myyty, mutta kyllä siellä vielä paljon on tavaraa. Kesän ajan Perkiömäellä on ollut tyhjennysmyynti ja lähes kaikki tavarat ovat alennuksella puoleen hintaan.

Kävin kesällä lasten kanssa ostoksilla ja otin puhelimella muutaman surkean kuvan teillekin jaettavaksi :)


Perkiömäeltä löytää erilaisia tuotteita menneiltä vuosikymmeniltä. Niitä, jotka aikoinaan tehtiin Suomessa. Itsellä on muuten ollut joskus tuommoiset alakuvan punaiset kesäsandaalit kymmenisen vuotta sitten :) Vielä näyttää yksi pari ainakin löytyvän!




Kamalan huono kuva, mutta löysin myös juuri samanlaiset housut, mitä kokeilin siellä Prisman pukeutumisneuvonnassa! Harmi vaan, koko oli pieni mulle.




Tästä kuvasta näkyy todella hyvin se tavaran määrä mitä liikkeessä on ja tässäkin näkyy vain osa liikkeestä.



Itseä nuo vanhat vaatteet eivät niin paljoa kiinnosta, joten lähinnä menin katselemaan käsityö- ja ompelutarvikkeita. Harmi, että villalangat oli ehditty myydä jo siinä vaiheessa, kun pääsin paikalle. Jotain virkkuulankoja oli vielä jäljellä isoja keriä ja ompelutarvikkeita löytyi vielä eli vetskareita ja kanttinauhoja esimerkiksi.



Vetskareiden lisäksi ostin metrin persikan väristä pitsiä tai oikeastaan pitsiverhoa, Aavalle Vendin sukkikset, Viialle vaippapikkarit ja lisäksi Aavalle pari toppia yöpaidoiksi. Noille topeille jäi jotain euron parin verran hintaa ja toisessa oli vielä pikkarit mukana :)


Vetskareita otin eri väreissä ja mitoissa jemmaan kun nämäkin olivat puoleen hintaan.


Perkiömäen kohtalosta ei ole vielä tietoa. Nyt on meneillään tyhjennysmyynti, ei loppumyynti. Kannattaa kuitenkin vaikka ihan uteliaisuuttaan pistäytyä paikan päällä vielä kun on mahdollista! Ihan vaikka vain siitä syystä, että liike alkaa olla kohta tuttu ympäri Suomea ja onpa liikkeen omistaja Taimi ollut myös Linnan juhlissa vieraana sen kunniaksi, että on tehnyt niin pitkän kauppiasuran tuolla liikkeessä. Harvoin varmasti tulee Suomen kamaralla toista tämmöistä liikettä vastaan!

Onko joku teistä jo vieraillut Perkiömäellä tai edes kuullut siitä?